Ni se vorbeste despre reforma asigurarilor sociale , reforma pensiilor , reforma sistemului sanitar , a spitalelor . Ni se spune ca platim foarte putini bani dar observ ca nu primim servicii medicale pe masura banilor alocati din veniturile noastre . Si cu toate astea , 60 % dintre romani sunt subventionati de la bugetul de stat .
Dupa 23 de ani de experiente democratice de tot soiul , Sanatatea pare a fi pe patul de moarte . Statul , prin decidentii sai alesi ori numiti , se face vinovat pentru deciziile criminale pe care le-a luat . De peste doua decenii se invoca motivul lipsei banilor .
Argumentul e adevarat dar in spatele lui se ascund hotii si neglijente criminale deoarece banii colectati de la populatie nu au fost niciodata folositi in totalitate pentru sanatatea poporului . S-au instituit tot felul de taxe , chiar si pe viciu dar chiar credeti ca fumatorii si bautorii de alcool beneficiaza macar de un mic procent din fondurile astronomice adunate la buget ? Probabil , o mica parte din sumele stranse este folosita pentru modernizarea preferentiala a unor spitale si pentru achizitionarea de medicamente la preturile cele mai ridicate sau la calitatea cea mai indoielnica . Grosul banilor e mancat de sobolanimea ce misuna in jurul partidelor . Studiile statistice intocmite de organizatii internationale la diferite rubrici cu boli plaseaza Romania pe primele locuri . Subfinantarile s-au cronicizat , devenind in ultima perioada de-a dreptul acute.
Bomboana pe coliva sanatatii natiunii a fost pusa in aprilie 2011 cand s-au desfiintat 67 de spitale , in numele reformei .
Stiu ca spitalele mici au mari hibe , duc lipsa de cadre medicale dedicate acestei meserii nobile , n-au aparatura sau medicamente , insa desfiintarea lor este sinonima cu condamnarea la moarte a locuitorilor din zonele respective .
Tatal meu , daca locuia intr-un oras mare , ar fi putut beneficia de un medicament revolutionar , care ar fi limitat distrugerile provocate de infarct . Spitalul din Fetesti nu se incadreaza in rangul spitalelor care au dreptul sa primeasca astfel de medicamente , asa ca a fost transferat la spitalul judetean din Slobozia , care nici el nu avea medicamentul si , cu multe interventii , tata a ajuns la un spital din Bucuresti dar acel medicament nu mai are efect daca nu este administrat in primele momente dupa producerea infarctului , asa ca soarta tatatalui meu era pecetluita .
Medicii au facut lucruri extraordinare , sistemul medical a cheltuit cu tatal meu mult mai multi bani decat daca spitalul din localitatea de resedinta ar fi fost dotat corespunzator , pentru a obtine doar rezultate incerte . In numele economiei de fonduri de fapt se transfera niste bani in alte buzunare iar la final rudele contribuie la boom-ul magazinelor care ofera sevicii funerare .
Ce eficienta au spitalele , vreo 25 daca nu ma lasa memoria , care nu au o linie de garda ? Alte 42 de spitale detin doar una . Nu sunt bani si nu vor fi nicidata suficienti dar de ce trebuie sa plateasca contribuabilii si pentru sanatatea celor care nu au contribuit niciodata si nu o vor face pana la sfarsitul veacurilor ? Intr-o dimineata am vazut cum o salvare ridica de la Poarta 5 a Portului Constanta o tiganca gravida , care avea un copil in brate si unul ce abia stia sa mearga , in timp ce sotul a ramas langa cortul sprijinit de gardul portului unde isi castiga banii necesari traiului furand tot ce-i cade in mana . Poate nu li s-a oferit o alta varianta de existenta dar ce efect social-economic are o asemenea populatie care doar fura si se inmulteste ?
Chiar credeti ca cei 16500 de medici si asistenti plecati in strainatate numai intr-un sigur an , 2011 , nu au fost motivati si de asemenea pacienti ?
Oamenii in halate albe invata cel putin noua ani pentru a primi un salariu derizoriu care , datorita situatiei economice dezastruoase , nu mai poate fi “completat” corespunzator de catre o populatie aflata intr-o continua pauperizare . Cealalta populatie , cea inlocuitoare , nu contribuie dar stie sa ceara si , mai ales , stie sa pedepseasca personalul medical cand un pacient mai negricios si considerat discriminat moare in spital . Nu trebuie insa sa scuzam sistemul inuman , lipsa de respect fata de pacienti si coruptia generalizata .
Care este unul dintre scopurile reformei ? Ne-a spus-o Vasile Cepoi , secretarul de stat insarcinat sa coordoneze dezbaterile cu "societatea civila " pe tema reformei sistemului sanitar :"Scoaterea spitalelor din cadrul institutiilor bugetare" . Noi maimutarim institutiile occidentale (incapabili de a le intelege rostul si de a-l respecta) si facem o comisie cand vrem sa aruncam vina pe altii . De fapt , dezbaterile sunt un joc de imagine , un fum aruncat peste populatia incapabila sa reactioneze corect .
Motorul reformei sanatatii este F.M.I. care ne spune ca trebuie sa inchidem , sa restructuram dar nu ne ofera solutii de dezvoltare viabila ce ar impiedica aparitia problemelor pe care nu suntem in stare sa le rezolvam .
Intr-o tara tot mai saraca , bugetul Sanatatii a crescut de patru ori in sase ani , cheltuindu-se 5,5 miliarde de euo in 2011 . Desigur , banii sunt insuficienti fata de necesitati dar cand sunt doar 6 milioane de cotizanti si de vreo trei ori mai multi beneficiari , rezultatele nu pot fi decat dezastruoase . Insuficienta finantare este insotita de gestionarea proasta si coruptia endemica . Un director de spital este numit in aceasta functie de catre un partid , asa ca administratorul spitalului trebuie sa cotizeze la pusculita partidului si inevitabil ajunge sa se manjeasca si el , pentru ca nimeni nu fura doar pentru altii (asta ar fi culmea hotiei ).
Actualul sistem de asigurari a determinat aparitia retelelor de cabinete , farmacii , laboratoare , importatori si distribuitori de echipamente medicale , controlate de cei aflati in anturajul partidelor politice , cu consecinte inevitabile . Ni se spune ca , daca sistemul public de sanatate ar fi inlocuit de catre asiguratorii privati , am ajunge in raiul sanatatii .
Eu am avut un coleg in scoala generala care dadea drumul in clasa la un guster urcand profesoara pe catedra si fetele pe banci , apoi el iesea la rampa ca unica persoana salvatoare in stare sa prinda lighioana , devenind eroul zilei . In prezent , pe scena vietii noastre publice li s-a dat drumul la mai multi gusteri si persoanele slabe de inger se isterizeaza iar voluntarii alearga bezmetici dupa gusteri , asa ca tot mai putini oameni au ragazul de a gandi si munci . Am auzit fraze sforaitoare , ”pact national de sanatate” , totusi ma simt ca si cum as fi pacientul doctorului Mengele de la Auschwitz , de cand am aflat ca cea mai serioasa garantie pentru a avea o lege buna in acest domeniu este faptul ca ea face parte din acordul cu F.M.I ...Cat despre vointa reala de reformare a sanatatii , politicienii ar trebui sa o dovedeasca printr-o curatenie radicala a zonei care controleaza banii publici , aspect neinteresant pentru cei ce guverneaza sistemul nostru clientelar si corupt .
Specialistii ne spun ca un proiect va fi cu adevarat reformist atunci cand statul va lua mana de pe banii Sanatatii iar instrumentul politic de dirijare a acestora , Casa Nationala de Sanatate , va disparea . Nu stiu cine ar trebui sa controleze banii publici , insa stiu cum ar trebui sa fie oamenii respectivi dar nu stiu de unde sa-i iau . Din acest punct de vedere , proiectul Vladescu a fost o mare ratare . El ne propunea ca banii colectati de la populatie , prin contributii obligatorii , sa aiba acelasi circuit ocult destinat deturnarii lor , ca pana acum . Banii trebuiau colectati prin ANAF la Trezorerie , in contul comun al Asistentei Sociale . Indiferent de suma stransa , doar guvernul putea hotara cat aloca in fiecare an Casei Nationale de Sanatate . Casa de Sanatate urma sa imparta acest fond , garantat de stat , asiguratorilor privati , tinandu-se cont de niste tarife fixe per asigurat . Asiguratorul nu era intrebat cum isi negocia relatia cu spitalele , cu medicii , cu producatorii de medicamente si echipamente medicale . Panaceul universal , libera concurenta era prezenta doar pe relatia asigurator -prestator de servicii medicale . Asiguratorul privat ar fi eliminat mare parte din abuzurile si coruptia din sistem dar gestionarea banilor urma sa fie facuta de CNAS , care intotdeauna are in fruntea ei un politruc capabil sa jongleze cu banii publici . Existenta CNAS si a tarifelor fixe per asigurat erau motivele pentru care specialistii aveau mari indoieli ca asiguratorii privati puternici , dupa cum cerea legea , s-ar fi aratat interesati . Normal ar fi ca asiguratul , inainte de a-si alege asiguratorul , sa poata negocia tarifele direct cu el , asa cum cere mult laudata piata libera dar daca nu avem pe cine alege , sau nu suntem in stare de un gest rational !?
In primul an de functionare a acesteia , Casa de Sanatate colecta direct banii de la asigurati , fara interventia ANAF . Era independenta financiar de la colectare pana la gestionare . Bugetul Sanatatii a fost , incredibil pentru criticii administrarii de catre stat a banilor publici , masiv excedentar . Adrian Nastase a confiscat acesti bani trecand fondul Sanatatii in administrarea Ministerului de Finante , adica a lui Serban Mihailescu (Miki Spaga) , pe vremea aia secretar general al guvernului , care a considerat ca banii nu sunt ai asiguratilor , ci ai guvernului care avea dreptul sa faca ce vroia cu acei bani .
Cand a venit randul lui Mihai Tanasescu , acesta a hotarat ca excedentul Sanatatii sa fie inghitit de niste "boli" pe care , din cauza slabei mele pregatiri medicale , sunt nevoit sa le numesc gauri negre . Datorita acestui eminent (?) finantist , recompensat pentru serviciile sale , bugetul Sanatatii a inceput sa aiba deficit , care nu mai era determinat de banii ce puteau fi colectati de la populatie ci de cat erau dispusi reprezentantii statului sa aloce pentru Sanatate din ce se colecta .
Nu doar firmele private uita sa plateasca sumele destinate bugetului Sanatatii . Marile intreprinderi de stat au avut mereu restante .Complexele energetice Gorj ar trebui sa plateasca un miliard de euro iar datoriile TVR si CFR au fost reesalonate pe o perioada de sapte ani . Pana de curand , aceste datorii erau sterse .
Eu cred ca exista premise serioase pentru continuarea dijmuirii prin metode oculte a sumelor destinate asigurarilor de sanatate . Privatizarea Caselor de Sanatate poate duce la o totala lipsa de transparenta in ceea ce priveste felul in care sunt cheltuiti banii . Nu stiu daca se mai publica informatia incorecta din punct de vedere politic , cum ca in Cuba ar exista cel mai eficient sistem sanitar din lume . S.U.A . , tara in care se cheltuie sume colosale , fara echivalent chiar si pentru cea mai mare putere a lumii , are un procent din ce in ce mai mare din populatie care nu beneficiaza de niciun fel de asistenta medicala . Cei care au bani sunt mentinuti artificial in viata , atata timp cat casele de asigurari au pe cine sa mulga si cat timp rudele cobailor nu indraznesc din motive sentimentale sa ceara deconectarea de la aparate . Medicina occidentala a ajuns la performanta perversa de a da ani vietii dar nu si viata anilor , deoarece acest lucru ii aduce cel mai mare profit . Niciun sistem sanitar occidental nu si-a pus intrebarea daca cresterea sperantei medii de viata pe seama ingerarii unei cantitati din ce in ce mai mari de medicamente chiar determina o crestere a calitatii vietii !?
Cand am ocazia sa ma plimb prin cimitirele vechi din Romania observ ca acum o suta de ani erau totusi zone in tara unde destui oameni depaseau copios actuala speranta medie de viata din occident , fara sa inghita zilnic pastile , fara sa cunoasca insulina , stimulatoarele cardiace si cine mai stie ce tehnici chirurgicale . Sper sa nu va plictisesc daca v-a spun ca in China , deseori , medicul de familie este concediat cand i se imbolnaveste un pacient , caci asta este de fapt scopul normal al medicinii : mentinerea pe o durata cat mai mare a unei stari de sanatate care sa permita oamenilor sa-si desfasoare activitatile zilnice !
La noi , parerile celor mai avizati specialisti converg spre ideea ca intreaga clasa politica ar trebui sa-si demonstreze vointa reformatoare in domeniul sanatatii si sa lase libera concurenta in sistem , scotandu-si mana din bugetul sanatatii , deoarece fara independenta financiara nu exista nici concurenta si nici reforma . Totusi , ni se spune ca nimeni nu se baga la asa ceva pana nu au loc alegerile ! Si vreti sa-i consider de buna credinta pe specialistii astia ? Oare ne va fi mai bine daca vindem serviciile de sanatate catre clientela politica ?
Daca sistemul sanitar nu poate sa fie revitalizat decat dupa ce alegatorii isi vor fi exprimat sufragiile , asta inseamna , dupa cei doi neuroni ai mei , ca legea salvatoare de fapt nu salveaza decat interesele oculte . Pacientii vor continua sa suporte ineficienta si hotia , altfel de ce s-ar teme politicienii sa puna in aplicare o lege considerata buna , care le-ar aduce voturi !?
Eu nu sunt ca multi romani , priceput la toate , ba chiar cred ca sunt tare prost . De aceea , eu pot doar sa pun niste intrebari si sa sper ca cei priceputi si bine intentionati vor hotara ce-i mai bine pentru noi toti .
Nu va ascund admiratia mea pentru Raed Arafat dar am devenit circumspect de cand a ajuns ministru , deoarece nu cred in povestile siropoase cum ca un adversar al sistemului ajunge sa fie pus sa faca parte din acest ultramediatizat efort pentru reformare , decat daca este un naiv care nu-si da seama ca va fi compromis si Arafat nu imi pare a fi deloc naiv , daca studiez mai atent modul in care negociaza contractele pentru SMURD .
Specialistii trebuie lasati sa-si faca treaba si politicienii trebuie sa respecte decizia expertilor , nu inainte de a avea si o metoda prin care partile implicate ar putea fi trase la raspundere in mod eficient si exemplar .
Societatea civila , care ar trebui sa se implice , este sublima dar lipseste aproape cu desavarsire . La noi , neexistand de fapt clase sociale nici constiinta sociala nu exista . Drept urmare , principalii beneficiari ai sistemului de sanatate sunt pusi in situatia de a face alegeri imposibile si nu pot confirma teoria cum ca Bilderbergii chiar au de gand sa reduca drastic numarul romanilor deoarece nu am reusit sa stau de vorba cu niciunul , eu nefiind capabil sa sustin financiar nici macar o masa alaturi de servitorii acestora . Am observat totusi ca diminuarea drastica a numarului populatiei nu duce automat si la cresterea procentului de oameni adevarati in stare sa ia decizii corecte .
Sunt derutat de faptul ca ni se spune de ce trebuie sa avem proiecte reformiste si nu ni se spune nimic despre necesitatea crearii unui sistem social , politic si economic in care sa nu mai fie necesara promulgarea de legi reformiste , pentru ca acel sistem va fi capabil sa urmeze interesele nationale si nu pe cele ale unor grupuri de interese . Intr-un asemenea sistem , insasi notiunile de reforma si restructurare ar disparea , deoarece ar fi capabil sa evite deciziile generatoare de crize si probleme insurmontabile .
Cat timp vom fi preocupati in primul rand de eradicarea bolilor de orice fel , cu un profit pentru cei care gestioneaza problemele si nu de prevenirea aparitiei lor , sanatatea societatii va fi doar o Fata Morgana .
Acel indispensabil profit ar trebui sa rezulte din insasi atingerea scopului fundamental al unei societati echitabile , numai ca ar trebui mai intai sa stabilim care este scopul societatii noastre si pentru cine muncim noi .